maandag 16 november 2009

Kilometerheffing

De Nederlandse geschiedenisboeken worden weer twee belastingen rijker. Vanaf 2012 moeten de wegenbelasting en aanschafbelasting immers plaatsruimen voor de kilometerheffing. Betalen dus afhankelijk van hoeveel, waar en wanneer je rijdt. Een interessant initiatief dat hopelijk snel ingang vindt in Belgiƫ. Hier alvast de voordelen op een rijtje.

Voordeel 1: Minder CO2

Betalen per kilometer? Dat betekent minder kilometers afleggen met de auto. De bakker om de hoek wordt weer bereikbaar met de fiets. De afstand van het station tot het werk blijkt te voet overbrugbaar. Luide muziek op de bus wordt weggelachen. ‘We zijn allemaal jong geweest, nietwaar?’. Tegelijkertijd neemt de CO2-uitstoot bijna zichtbaar af.

En waarom geen rekening houden met de milieuvriendelijkheid van de auto? Hoe meer CO2, hoe hoger de heffing. Het milieu kan er alleen maar wel bij wezen.

Voordeel 2: Minder agressie

Betalen per kilometer? Dan blijft de auto al eens vaker op stal. En minder auto’s, dat kan alleen maar minder files betekenen. Minder stress en een aangenamere rit zijn een logisch gevolg.

Bovendien zal een hogere kilometerheffing tijdens de spits mensen weerhouden. Zij zullen zich alleen nog dan op de baan wagen als het echt niet anders kan. Gepensioneerden en leerling-bestuurders zullen hun rijkunsten bijgevolg op een ander moment tentoonspreiden. Voor vele chauffeurs een bron van ergernis minder.

Voordeel 3: Minder centen

Betalen per kilometer? Dat betekent minder betalen. Als we Camiel Eurlings, Nederlands minister van Verkeer en Waterstaat, mogen geloven althans. Volgens hem zal 59 procent van de Nederlandse bevolking minder betalen vanaf 2012. Voor een vierde van de bevolking zal er niets veranderen. Slechts bij 16 procent van de Nederlanders zal de broeksriem iets harder aangespannen moeten worden.

Waar wachten we nog op?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten